• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Kronofogden kan visst bestämma om någon ska ha en anmärkning. Bara för att de inte är de som utfärdar själva anmärkningarna innebär det inte att de inte kan bestämma. Som jag sa. Om jag är skyldig Kalle Anka AB pengar och de lämnar in ansökan till kronofogden och jag inte kan betala eller på något annat sätt struntar i att följa kronofogdens lagar och restriktoner så kan jag ju få en betalningsanmärkning för att jag inte gjort rätt för mig mellan mig och kronofogden. Där uppstår ju själva det som sedan ligger till grunden för det som vi kallar betalningsanmärkning. Hur kan en betalningsanmärkning uppstå utan kronofogden? Är jag sen med att betala något kommer kronofogden in i bilden förr eller senare, kronofogden rapporterar ju sen att du inte betalat osv till kreditupplysningsföretagen som i sin tur visar det i upplysningarna om dig som exempelvis en hyresvärd kanske valt att titta på om dig.

Jag får kanske förtydliga, kronofogden bestämmer inte om vem som ska ha en anmärkning och inte.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Jag får kanske förtydliga, kronofogden bestämmer inte om vem som ska ha en anmärkning och inte.

Fast de gör dem ju indirekt eftersom att de rapporterar till kreditupplysningsföretagen om de försökt driva in en skuld från privatpersoner exempelvis.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Hur kan en betalningsanmärkning uppstå utan kronofogden?

Jag har skrivit det ett par gånger redan men jag får prova igen: Genom en tredskodom från tingsrätt går det väldigt bra att ha anmärkningar utan att kronofogden har en aning om det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Fast de gör dem ju indirekt eftersom att de rapporterar till kreditupplysningsföretagen om de försökt driva in en skuld från privatpersoner exempelvis.

Dom hämtar uppgifter från kronofogden och ett antal andra källor och dom bestämmer sedan om det ska utgöra anmärkning eller ej. Det är kreditupplysningsbolagen som avgör om det ska vara anmärkning eller ej. Alla utslag resulterar inte i anmärkningar och jag har ingen aning om vilka kriterier uc med flera har för att avgöra om det ska noteras som anmärkning eller ej då det är kreditupplysningsbolagen som bestämmer kring det.
 
Senast ändrad:

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Så med andra ord så beslutar kfm om anmärkningarna. Har jag förstår dig rätt @Lasseman?
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Dom hämtar uppgifter från kronfogden och ett antal andra källor och dom bestämmer sedan om det ska utgöra anmärkning eller ej. Det är kreditupplysningsbolagen som avgör om det ska vara anmärkning eller ej. Alla utslag resulterar inte i anmärkningar och jag har ingen aning om vilka kriterier uc med flera har för att avgöra om det ska noteras som anmärkning eller ej då det är kreditupplysningsbolagen som bestämmer kring det.

Ok stämmer säkert till viss del men kronofogden har ofta ett finger med i spelet.
Polarn hade en skuld han inte betalade han hade 10 dagar på sig eftersom att kronofogden skickade brev hem till honom. Han kunde inte betala det och han fick en anmärkning så man kan ju säga att det kan vara så att det är på grund av att du inte betalat till kronofogden som du får en anmärkning även om k-företagen har den sista rösten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Ok stämmer säkert till viss del men kronofogden har ofta ett finger med i spelet.
Polarn hade en skuld han inte betalade han hade 10 dagar på sig eftersom att kronofogden skickade brev hem till honom. Han kunde inte betala det och han fick en anmärkning så man kan ju säga att det kan vara så att det är på grund av att du inte betalat till kronofogden som du får en anmärkning även om k-företagen har den sista rösten.

En anmärknings vara eller inte vara är upp till kreditupplysningsbolagen. Förstår jag resonemanget rätt nu så var det din kompis som själv bestämde att han skulle ha en anmärkning, så går det tänka också när man funderar på vilka som "indirekt" bestämmer om anmärkningar. Men det är kreditupplysningsbolagen som själv avgör om det ska vara anmärkning eller ej.
Har man fått ett betalningsföreläggande ska dessutom inte en krona betalas till kronofogden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp